سران فتنه مي‌دانستند كه ادعاي تقلب دروغي بزرگ است

 رئيس قوه قضائيه گفت: سران فتنه همان روزهاي پس از انتخابات مي‌دانستند كه ادعاي تقلب دروغي بزرگ است و به همين دليل هيچ‌گاه براي بازشماري تصادفي آمار نيامدند.


  آيت‌الله صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه صبح امروز (چهارشنبه) در همايش سراسري دادستان‌‌هاي عمومي و انقلاب سراسر كشور گفت: امروز بار سنگيني از وظايف قوه قضائيه به‌عهده دادستان‌هاي سراسر كشور است؛ البته اين به‌معناي آن نيست كه ديگر بخش‌‌هاي دستگاه قضا كاري آسان دارند بلكه ما به‌سختي كار ديگران هم واقفيم اما كار دادستان‌ها سخت‌تر است.

وي با اشاره به اين مطلب كه پيگيري مطالبات مردم، بحث اجراي احكام و برقراري امنيت كشور به‌معناي كامل به‌عهده دادستان‌هاست، گفت: من به اين واسطه از زحمات تمامي دادستان‌ها تشكر مي‌كنم و مي‌دانم كه دادستان‌هاي سراسر كشور مظهر صلابت و اقتدار نظام هستند.

وي افزود: ما بايد تمام تلاش خود را به‌كار ببنديم تا دستگاه قضايي دچار ضعف نشود و بايد طوري عمل كنيم كه چهره دستگاه قضا چهره‌اي همراه با صلابت و اقتدار باشد.

لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه دادستان‌ها بايد تلاش كنند تا در مقام رسيدگي اعم از بازجويي‌ها و تشكيل پرونده‌ها با اقتدار عمل كنند، گفت: شما مي‌دانيد كه اگر يك پرونده به طور صحيح همراه با اقتدار تشكيل نشود چه نتايج دشواري براي قوه قضائيه به همراه خواهد داشت.

رئيس قوه قضائيه با اشاره به اينكه يكي از مشكلات دستگاه قضايي كه هيچ ربطي به كمبود قانون و بودجه ندارد، موضوع قاطعيت دادستان‌ها و دادسراهاي ما در سراسر كشور است، گفت: متأسفانه امروز مجرمان به هر وسيله‌اي، دست‌اندازي مي‌كنند تا خودشان را فراري بدهند،
لاريجاني ادامه داد: مخصوصاً مجرماني كه جرائم خاصي را مرتكب مي‌شوند كه عمدتاً اين جرائم خطرناك است و آنها به ابزار و وسايلي خاص دسترسي دارند. ما در اين صورت به قضات شجاع و قاطع نيازمنديم كه خدا را شكر از اين قضات كم نداريم.

وي افزود: متأسفانه در برخي از موارد دادستان‌ها كاري را با احساسي پرشور آغاز مي‌كنند اما بدانيد مهم‌تر از شروع كار ادامه دادن آن است. در همين دوره كوتاهي كه در دستگاه قضايي مشغول به فعاليت‌ هستم، احساس كردم كه خيلي‌ها براي خود حاشيه امني قائل هستند كه از منظر قانون، قرآن و سنت، كسي در مقابل دستگاه قضا استثنا ندارند و قاضي بايد حرفش نافذ باشد.

* قضات بايد بايستند و فريب جنجال‌ها را نخورند

رئيس قوه قضائيه خاطر نشان كرد: متأسفانه برخي از اصل حضور در دادگاه هم اجتناب مي‌كنند در حالي كه سرور ما حضرت علي(ع) خودش در محضر قاضي كه نصب كرده بود حاضر شد. عده‌اي هستند كه مي‌شود گفت اتهامشان برجسته است و قابل اعتنا اما در تلاشند از حضور در دادگاه اجتناب كنند، قضات بايد بايستند و فريب جنجال‌ها را نخورند.

وي ادامه داد: البته بحثم راجع به مسئولان نيست گاهي يك محارب كه هزاران كار بد انجام داده فرياد بر مي‌دارد و همه جا نامه پراكني مي‌كند كه بي‌گناه است.

لاريجاني افزود: قاضي بايد عادلانه عمل كند و بايد شجاع باشد زيرا كوتاهي در اين موارد نه تنها در وجهه قوه ضربه مي‌زند بلكه به اصل نظام هم ضربه مي‌زند زيرا كارهاي ما انعكاسي بيروني دارد و بدون اين انعكاس ما در برابر حق تعالي از سوي ديگر مسئوليم.

آملي لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه همواره از موضوع استقلال قضات دفاع كردم و اين موضوع را فرض واجب بر خود مي‌دانم گفت: قضات بايد از هرگونه تحميل و فشار حتي از درون قوه قضائيه به دور باشند تا بتوانند آنچه را كه خودشان به آن رسيده‌اند مورد عمل قرار دهند و حق هم نيست كه از هيچ ناحيه‌اي فشار به آنها بيايد.

رئيس دستگاه قضا با اشاره به اين مطلب كه اين استقلال نبايد از ناحيه عدم متانت قاضي مخدوش شود، گفت: قضات چه در بحث رسيدگي‌ها، چه در مرحله دادسرا بايد از متانتي خاص برخوردار باشند و به اين نكته توجه داشته باشند كه اين متانت‌شان انعكاس بيروني دارد.

وي با اشاره به اين مطلب كه اگر يك قاضي در پرونده‌اي متانت لازم را نداشته باشد و حكمش صحيح نباشد نمي‌توان از آن حكم دفاع كرد و توجيهي براي آن داشت گفت: در كنار اين موضوع بايد توجه داشت كه بدون استقلال نيز نمي‌توان توقع برقراري عدالت را داشته باشيم.

وي با گلايه از برخي از رسانه‌ها مبني بر اينكه پيش از آنكه حكمي صادر شود خودشان دستگاه قضايي را مورد هجمه قرار مي‌دهند، گفت: براي مثال براي يك قاضي اين فرض كه يك متهمي مجرم است ثابت نشده اما فلان رسانه به متهم انگ مجرم بودن مي‌زنند و به اين ترتيب تبرئه شدن وي را به قوه نسبت مي‌دهد.

آملي لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه به قضات تأكيد مي‌كنم در پرونده‌هايي كه به نوعي با عواطف جامعه سر و كار دارد، دقت بيشتري كنند تا بتوان از رأي آنها دفاع كرد، گفت: البته هستند كساني كه با مطالب منتشر شده خود قصد دارند كار دستگاه قضايي را لكه‌دار كنند.

رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين مطلب كه عده‌اي معدود به خود اجازه مي‌دهند تا خارج از چارچوب‌ها برخوردهايي خاص انجام دهند، گفت: اين عده در كوچه و خيابان‌ها بر عليه فردي شعار مي‌دهند، خودشان محاكمه مي‌كنند و خودشان هم رأيي را اجرا مي‌كنند در حالي كه خيلي از اين الفاظي كه اتهام مي‌زنند قابل حد است.

وي ادامه داد: ما نمي‌توانيم اين وضع را تحمل كنيم كه نسبت به برخي از مسئولان نظام و خانواده‌هاي آنها هتاكي شود، اين واقعاً ظلم است، ظلم كه شاخ و دم ندارد همين رفتارهاي برخي شبيه ظلم است.اين افراد شخصاً در كوچه و خيابان مي‌ايستند و تهمت‌هايي ناروا به افراد مي‌زنند. دستگاه قضايي نبايد صرفا اظهار تأسف كند، كار ما برخورد با اينگونه بداخلاقي‌ها است.

رئيس دستگاه قضا با اشاره به اين مطلب كه حاميان سران فتنه و خود جريان فتنه شايد مجرم باشند، گفت: اين نبايد باعث شود عده‌اي كه من مي‌دانم رد پايشان در كجاست به قوه قضائيه هجمه‌اي وارد كنند و بگويند دستگاه قضايي هيچ كاري انجام نداده است. همين دستگاه قضايي صدها پرونده تشكيل داد و خودتان مي‌دانيد در يك فضاي ملتهب چقدر سخت است شما حرفي درست و متين بزنيد و بايد پرسيد چرا اين افراد ادعا مي‌كنند كه دستگاه قضايي كاري انجام نداده است.

وي با اشاره به اين مطلب كه بايد سطح جامعه از اين گونه برخوردهاي نادرست پاك شود، گفت: جامعه ما اسلامي است و منعكس از سنت و قرآن، چگونه مي‌شود در اين جامعه به يك خانم و آقايي القابي را نسبت دهيم كه شامل حد باشد.

وي ادامه داد: در دستگاه قضايي به همه جرايم به هر شكلي برخورد خواهد شد و بدانيد كه دستگاه قضايي در برابر يك عده محدود كه قانون‌شكن هستند انفعال پيدا نخواهد كرد. اين افراد گاهي به كارهاي خود رنگ و لعاب سياسي مي‌دهند و آن را به ولايت منتسب مي‌كنند در حالي كه مقام معظم رهبري بيش از همه به رعايت حقوق افراد توجه دارد.

وي ادامه داد: اين چه رسمي است كه عده‌اي در خيابان راه مي‌روند و به هر كسي كه خودشان خوش‌شان نمي‌آيد هر چيزي دوست دارند مي‌گويند. مگر هر كسي ناراحت بود بايد خودش وارد شود.

لاريجاني افزود: من از دادستان كل كشور و همچنين دادستان عمومي و انقلاب تهران مي‌خواهم تا به موضوع هتاكي‌هاي رخ داده رسيدگي كنند و نگذارند اخلاق عمومي جامعه مخدوش شود.

وي همچنين به حوادث سالهاي اول انقلاب اشاره كرد و گفت: در آن سالها رئيس جمهور اول كشور بني‌صدر عنوان كرد كه قانون را قبول ندارد و به آن عمل نخواهد كرد در حالي كه امام خميني با قاطعيت ايستاد و گفت تو غلط مي‌كني و كم كم از همان زمان مسير فتنه مشخص شد و معلوم شد عده‌اي به چه كاري مشغول هستند.

آملي لاريجاني با اشاره به فتنه سال 88 و حواث پس از انتخابات گفت: در آن زمان ديديم كه سران فتنه به چه وضعي ادعاي تقلب را عنوان كردند در صورتي كه ادعاي تقلب دروغي بزرگ بود.

وي ادامه داد:‌ در زماني كه ما در شوراي نگهبان بوديم به نمايندگان آنها گفتيم كه بيايند و 10 تا 15 درصد صندوق‌ها را بازشماري كنند به صورت تصادفي تا اگر متوجه تفاوت شدند ما حاضريم كل صندوق‌ها را شمارش كنند در حالي كه آنها از آنجا كه مي‌دانستند ادعايشان ادعاي كذبي است نيامدند و مدعي شدند، ما مي‌دانيم با شمارش صندوق‌ها نتيجه به نفع ما عوض نخواهد شد بلكه ما مشكل‌مان از مبادي است.

آملي لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه رهبر انقلاب در همان جلسه بعد از انتخابات از نمايندگان آنها خواست تا موضوع به صورت برادرانه حل و فصل شود گفت: اما از آنجا كه همه آنها مي‌دانستند كه ادعاي تقلب دروغ است موضوع را پيگيري نكردند و به شكل ديگري به دنبال اغتشاش بودند.

وي خطاب به مسئولان نظام گفت: رأي آوردن يا نياوردن يك چيز طبيعي است اما همه بايد در مقابل دموكراسي سر تعظيم فرود بياورند البته بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه افرادي هم كه رأي مي‌آورند الفاظي به كار نبرند كه ادبيات آنها عقلاني و صحيح نباشد و باعث شود عده‌اي مورد هجمه واقع شوند.

رئيس دستگاه قضا به حوادث 25 بهمن اشاره كرد و گفت: بايد ديد اين كساني كه مردم را به خيابان‌ها كشاندند چه كساني بودند، اينها افرادي جز ضد انقلاب نبودند. ديديم كه تمام ضدانقلاب بسيج شده بود تا به همراه رؤساي استكبار مردم را به خيابان‌ها كشانده و بر عليه نظام تبليغ كنند.

آملي لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه دستگاه قضايي نبايد سياسي‌كاري كند، گفت: البته قاضي بايد سياسي باشد تا بتواند جريانات سياسي را بفهمد نه اينكه اخلال در نظم جامعه را تنها يك راهبندان و تصادف در نظر بگيرد.